مسکات و تاثیر آن در برندینگ


مسکات (Mascot) در واقع به معنای یک شخصیت طراحی شده است که به عنوان معرف یک برند عمل می کند. به طور کلی از مسکات برای بازاریابی هر چه بهتر شرکت یا برند می توان بهره برد. در روش طراحی مسکات شرکت‌ ها با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری اقدام به طراحی یک لوگوی مسکات نموده و فرض را بر این قرار می دهند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آن‌ ها خواهد شد.

لوگو مسکات لوگویی منحصر به‌ فرد می باشد که با مرور زمان حالتی نوستالژی برای کاربران پیدا می کند و پس از گذشت مدتی کوتاه هر کس با دیدن این طرح به یاد شرکت و آن برند می افتد. اما این موضوع که طراحی مسکات چه اصولی دارد و چقدر می‌ تواند روی برندینگ شما تأثیر بگذارد، بحثی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اصول طراحی مسکات

قبل از اینکه به اصول طراحی مسکات باید به تاثیری که روی مارکتینگ برند شما دارد بپردازیم. برای اینکار باید چند گام مهم و چند فاکتور مهم را که باید بدانید و در طول پروسه طراحی کاراکتر تبلیغاتی برند توسط خودتان یا طراح حرفه‌ ای، انجام دهید. از جمله این اصول:

انتخاب درست نوع کاراکتر

در زمان طراحی مسکات توجه کنید که نوع کاراکتر باید کاملا متناسب با نوع کسب و کار، خدمات و محصولات شما باشد. در این راستا، هماهنگی و مشابهت نوع مسکات با نوع برند، قدرت آن را در پروسه بازاریابی و برندینگ چند برابر می کند.

طراحی مسکات

مسئله تولید محتوا

سوالی که در زمان طراحی باید از خودتان بپرسید این است که قرار است در زمان طراحی مسکات این شخصیت برند چه کارهایی برای کسب و کار شما انجام دهد؟ یک برنامه ریزی برای بازاریابی واجرای آن به صورت گام به گام باید انجام گیرد. نوع فعالیت مسکات، پلتفرمی که در آن از مسکات استفاده می‌ شود از جمله سایت، اینستاگرام، یوتیوب و … و اینکه آیا برای معرفی محصول به کار می‌ رود یا وظایفی گسترده‌ تر را بر دوش خواهد داشت؟ این هم بخشی از طراحی اصولی کاراکتر تبلیغاتی می باشد.

انتخاب گریم و حالات بدنی و ظاهری

پس از شرح وظایف و محتواهای کاراکتر بهتر است نوع حالات بدن، طرز راه رفتن، ایستادن، حالات چهره، رنگ و … را نیز به خوبی تعریف نمایید. اینجا است که سختی کار مشخص می‌ شود و یک طراح کاراکتر قدرتمند، نیرو و تخصص خود را نمایش خواهد داد. در واقع شخصیت خاص برند شما در این مرحله از طراحی مسکات ایجاد می‌ شود.

طراحی نهایی

در نهایت نیز طرح‌ های نهایی مورد تایید باید در حالت‌ های مختلف وارد برنامه‌ ها و نرم‌ افزارهای تخصصی شوند. حتما باید قابلیت به کار رفتن در لوگو موشن، انیمیشن و موشن گرافی را داشته باشد. بهتر است که طراحی مسکات در برنامه‌ های وکتور استفاده کنید که با تغییر اندازه و ابعاد آن، هیچ تغییری در کیفیت ایجاد نگردد. بعلاوه امکان تغییر دادن رنگ و اندازه کاراکتر وجود داشته باشد. فکرش را بکنید که با توجه به یک مراسم یا اتفاق خاص شما نیز با تغییر در مسکات خود، توجه مردم را به خود جذب کنید که بله، وقایع جامعه جهانی برای ما نیز مهم است.

مراحل طراحی مسکات

مرحله‌ی اول

قبل از طراحی مسکات شخصیت مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای انتخاب شخصیت تبلیغاتی خود شما بایستی از میان سه گروه انتخاب کنید:

  • کاراکتر حیوان: برای مثال صنایع لبنیاتی می‌توانند از کاراکتر گاو برای طراحی کاراکتر تبلیغاتی خود استفاده نمایند. البته ز کاراکتر حیوان نه تنها برای برند های لبنیاتی بلکه از پیامی که هر حیوان به آن معروف است نیز انتخاب کنید. برای نمونه سگ نماد وفادای، گربه اصالت را در ذهن هر فردی تداعی می‌ کند. عقاب آزادی، شیر بزرگی و درندگی و خرگوش نماد سرعت می باشد.
  • کاراکتر انسانی: کاراکتر انسانی می‌ تواند نمود یک فرد واقعی باشد و یا اصلا ساخته و پرداخته‌ ی ذهن گرافیست بوده و هیچ نمود واقعی نداشته باشد. برند رستوران‌ های کی‌اف‌سی از این نوع مسکات استفاده نموده است.
  • کاراکتر اشیاء: برای انتخاب این نوع کاراکتر نیز ایده‌ های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‌ توانید از اشیاء برای ساختن بدن یک انسان یا استفاده از اشیاء سخنگو نیز یکی دیگر از ایده‌ های پرطرفدار در ساخت شخصیت تبلیغاتی می باشد.

مرحله دوم

به کاراکتر انتخابی خود شخصیتی خاص در نظر بگیرید.

به این نکته توجه کنید که که شخصیت تبلیغاتی بسیار فراتر از یک لوگو معمولی و یا طرح‌ های تبلیغاتی رایج می باشد. این شخصیت بایستی دارای یک داستان قوی باشد و این داستان را به بیننده القا نماید. از این رو در درجه اول خود شما در طراحی باید بتوانید این داستان‌ سرایی را درباره شخصیت انتخاب شده تصور نمایید.

بهتر است از خود بپرسید که شخصیت طراحی شده قرار است چه جیزی را به بیننده القا کند و چه ارتباطی با شرکت شما دارد؟ برای مثال اگر دارای یک شرکت آموزشی هستید می‌ توانید از طرح یک معلم و یا دانش‌آموز در طراحی خود بهره ببرید. این چنین طرحی به خودی خود محتویات شغل شما را به بیننده القا می‌ نماید.

حتی باید برای شخصیت تبلیغاتی خود احساس تعریف نمایید. تبیین این احساسات به‌ صورت مستقیم به نوع کسب‌ و کار شما باز می‌ گردد. مثلا اگر تولید کننده لاستیک هستید می‌ توانید از احساساتی مانند با صلابت بودن و محکم بودن در طراحی مسکات استفاده نمایید.

مسکات-چیست

مرحله سوم

آغاز داستان خود را بدانید.

در زمان طراحی مسکات لازم نیست در همان زمان طراحی کاراکتر تبلیغاتی خود کل داستانی که قرار است این شخصیت داشته باشد را مشخص کنید. اما حتما باید شخصیتی که می سازید آغازی برای داستان خود داشته باشد. برای مثال به کاراکتر عمو یادگار دقت کنید.

مرحله چهارم

قبل از تثبیت طرح نهایی به محل استفاده از آن نیز دقت نمایید.

دقت کنید که قرار است کاراکتر طراحی شده نهایی را در کجا باید استفاده شوند. پس به رنگ زمینه‌ ی وب‌ سایت نگاهی بیندازید. در شبکه‌ های اجتماعی؟ کاراکتر باید با اندازه‌ های این شبکه‌ ها هیچ تضادی نداشته باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی یکی از مزیت‌ های اصلی طراحی مسکات در این است که هیچ محدودیتی از این بابت وجود نداشته و هر تولید کننده‌ ای با هر نوع محصولی که دارد می‌ تواند از طراحی لوگو مسکات برای برندینگ خود استفاده نمایند. وجود تجربیات موفق در میان برندهای گوناگون مانند شرکت‌ های غذایی، الکتریکی، تولید لوازم خانگی، شبکه‌ های تلویزیونی، شرکت‌ های تجاری، تولید کننده‌ های لباس و محصولات ورزشی و حتی همایش‌ ها و مسابقات و .. نشان دهنده این موضوع است که استفاده از این نوع تبلیغات برای هر شرکتی و هر برندی وجود دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *